Mobiilisti - Kuva&Kamera 2018


Kuva&Kamera (2-4-3.2018) Helsingin Messukeskuksessa on vuosittain toistuva tapahtuma, johon olen suunnannut jo useampana vuonna. Tapahtuma on GoExpo -vapaa-ajan messujen yhteydessä, joten nähtävää ja koettavaa riitti kokonaiseksi päiväksi, jopa pariksikin.

Päätavoitteeni oli tutustua valokuvaukseen liittyviin uusiin tuuliin. Valokuvauksen tekniikka, kamerat tykötarpeineen eivät itseäni kiinnosta kovinkaan paljon, johtuen varmaankin siitä, että en ole niihin syvemmin perehtynyt. 

Kuva&Kamera 2018

Luontokuvaus on kestosuosikki

Tänä vuonna Kuva&Kamera tapahtumassa oli näyttelyn ohella noin 60 pienimuotoista luentoa ja tietoiskua eri aiheista. Jotkut aiheet toistuivat kaikkina kolmena messupäivänä, mutta osa tietoiskuista oli kertaluonteisia, joten yhden päivän vierailija ei päässyt kaikista nauttimaan.

Kun katsoin ohjelmaa kokonaisuutena, tein havainnon, että luonto- ja eläinkuvaus on tällä hetkellä melko keskiössä. Tosin ne taitavat olla valokuvauksen kestosuosikkeja. Myös erilaisia tietokoneella ja mobiilisti toimivia kuvan ja videoiden käsittelyohjelmia ja niiden käyttöä opastettiin runsaasti. Mobiilivalokuvausta käytiin läpi usealta eri näkökulmalta.
Valokuvanäyttelyjä oli mielestäni enemmän kuin viimevuotisessa tapahtumassa. Päänäyttely, mustavalkokuvista koostuva FinnVenus oli valokuvaaja Seilo Ristimäen tulkinta naiskauneudesta. Alastonkuvaus on ilmeisesti tällä hetkellä nousussa; tietoiskulavalla alastonkuvaajan työtä esitteli Marika Kiviharju.

Mobiilijournalismi -Kuva&Kamera 2018, Fotodays

Korvaako kännykkä järjestelmäkameran?

Ennakkoon oli ajatellut osallistua tietoiskuihin, jotka käsittelivät ruokakuvausta, Instagram-kuvia ja yleisesti mobiilikuvausta. Mobiilikuvaus on lisääntynyt huomattavasti matkapuhelimien kameroiden kehityttyä ja niiden kuvan laadun parannuttua. Hyvä kännykkä monipuolisine kuvankäsittelyohjelmineen korvaa jopa kokonaan järjestelmäkameran. 


Mojo eli mobiilikuvaus on tullut jäädäkseen

Kuva&Kamera 2018, Fotodays

Tetoisku  ” Mobiilijournalismi, Mojo – Miten kerrot tarinan mobiililaitteella", antoi hyvän kuvan siitä, miten järjestelmäkamera todellakin voi olla jopa tarpeeton esimerkiksi vaikeissa olosuhteissa kuvattaessa. Luennoitsija esitteli videolta haasteellisia kuvausolosuhteita mm. luolastoissa ja viidakoissa, joissa isompien kuvauslaitteistojen käyttö olisi lähes mahdotonta.
Mobiilikuvaus on tullut jäädäkseen. Se ei ole vain vapaa-ajan valokuvaamista. Se helpottaa esimerkiksi mm. monien toimittajien työtä. Kuvien käsittelyä voidaan tehdä kännykällä monella tapaa ja tiedostojen siirto puhelimella toimituksiin on helppoa ja nopeaa.

Olen huomannut myös itse, että yhä harvemmin otan esiin järjestelmäkameran ainakaan nopeatempoisempaa kuvaamista varten. Sen sijaan, jos suunnittelen kuvaavani jotakin tiettyä aihetta tai lähteväni kuvausretkelle, on järjestelmäkamera edelleen ykkönen. Kännykällä voi ottaa lisäksi täydentäviä kuvia.

Minkälaisia kuvia Instagramiin?

Seuraava tietoisku oli noin 25 minuutin mittainen katsaus Instagram-kuviin. Marinella Himari Kaukokaipuu -blogista kertoi millaiset luontokuvat toimivat parhaiten Instagramissa. 

Kuva&Kamera 2018, Fotodays
Miten ja millaisia kuvia pitäisi Instagramiin laittaa? Toki riippuu siitä, mihin kuvastolla pyrkii. Onko kyseessä esimerkiksi liiketoiminnan edistäminen vai pääasiassa harrastuksenomainen toiminta?

Esityksessä tarkasteltiin #suomiretki -Instagramfeediä, jossa tällä hetkellä on noin 136000 kotimaan matkailuaiheista luontokuvaa. Kuvastosta on tehty analyysia ja huomattu, että suosion salaisuus on erityisesti kuvan väri.
Kuva&Kamera 2018, Fotodays

Arvatakin saattaa, että sininen ja sinisävyiset kuvat ovat saaneet eniten tykkäyksiä, jopa 20 % enemmän kuin muut. Mikä sinisessä värissä kiehtoo? Luontokuvissa se on eittämättä upea. Väripsykologia kertoo sinisen olevan mm. rauhan ja levollisuuden väri. i
#suomiretki -feedin analysoiduista kuvista on myös päätelty, että reunukset ja kehykset kuvissa miellyttävät katsojia. Kuvassa on hyvä olla yksittäinen kiintopiste ja sen tulee olla keskitetty – vastoin mm. kultaisen leikkauksen sääntöä!
Käsitykseni mukaan luontokuvauksessa kuvaa käsitellään niin vähän kuin mahdollista. Kuvaa voi parannella, mutta kuvan muokkaaminen täysin toisenlaiseksi, esimerkiksi väritykseltään, ei ole suotavaa.
Instagramissa asia on päinvastoin, ainakin #suomiretki-feedissä. Kuvaa voi ja pitääkin muokata! Kuva myös rajataan joko neliöksi tai pystykuvaksi. Tavoitteena on kaunis ja harmoninen feed. Tärkeintä on se, miltä feed näyttää. Sen tulee olla yhtenäinen, silmää miellyttävä kokonaisuus. Tee kaunista! Tosin kauneuskin on aina katsojan silmässä.

Ruokakuvauksessa kaikki lähtee suunnittelusta

Viimeinen tietoisku, johon osallistuin, käsitteli ruokakuvausta. Tämä oli tärkein sessio omassa messuohjelmassani. Ruokakuvauskursseja on harvassa. Omalla kotipaikkakunnallani en ole törmännyt ainoaankaan. Tässä vinkki vaikkapa paikalliselle kansalaisopistolle.
Kuva&Kamera 2018, Fotodays

Mainosvalokuvaaja, Sigma Ambassador Kim Öhmanin vetämä sessio "Pannulta pikseleiksi" oli selkeä esitys siitä, mitä asioita ruokakuvauksessa tulee ottaa huomioon. 
Kaikkein tärkeintä on suunnittelu: mitä ollaan tekemässä, mitä raaka-aineita tarvitaan, miltä annos tulee näyttämään, mitkä ovat ruoanvalmistusvaiheet. Ruoka ja ruoka-annos tulee kuvata ehdottoman tuoreena. Salaatti nahistuu jo 10 minuutissa. Jos kahvi seisoo kupissa pidempään, sen pinnalle nousee öljymäinen kerros. 
Ruoka näyttää parhaimmalta valkoisella lautasella, vaikka toki muunkin värisiä alustoja ja lautasia voi käyttää. Tärkeintä on, että kuvaa katsottaessa huomio kiinnittyy ruokaan. Erilaista rekvisiittaa voi kokeilla, mutta on hyvä pitää mielessä, että vähemmän on enemmän. Ruokakuvauksessakin pätee sanalasku: yksinkertainen on kaunista
Kuva&Kamera 2018, Fotodays

Kannattaa kokeilla erilaisia kuvakulmia, erilaisia kuvakokoja ja rajauksia sekä erilaisia syväterävyysalueita. Jalustan käyttö on suotavaa. Jos haluaa kertoa ruokakuvien avulla tarinaa ja kuvata esimerkiksi sarjaa, on tärkeää määritellä pääkuva ja suunnitella muut kuvat sen ympärille. 
Valmiin annoksen lisäksi kannattaa kuvata itse ruoanvalmistusta ja eri työvaiheita, esimerkiksi ahven ennen ja jälkeen ruoanvalmistuksen. Kokki voi saada myös oman kuvansa. Ruokailuhetken ja ruokapöydän yksityiskohdilla voi elävöittää kuvasarjaa.  
Ruokakuvauksen valaistus on myös hyvä suunnitella etukäteen ja varata riittävä kalusto salamoineen ja heijastimineen valmiiksi. Kim Öhmanin Ruokakuvaus workshop Pannulta pikseleiksi on tarjolla 8.4.2018 Helsingissä. Järjestäjänä Color-Komio ja Foka. 
Asuisinpa Helsingissä tai edes lähistöllä…

Mitä jäi messuilta käteen?

Kuuden tunnin messuvisiitin jälkeen olotila oli melko ryytynyt, mutta tyytyväinen. Kuva&Kamera tapahtumasta sain sen, mitä olin lähtenytkin hakemaan… uusia tuulahduksia valokuvauksen maailmasta. Vaikka vietin vain 2-3 tuntisen tapahtumassa, sain runsaasti ideoita valokuvausharrastukseeni. 
Ruokakuvausta harrastan lähes viikottain ruoka-aiheisiin blogipostauksiin liittyen, joten vinkit siihen tulevat heti käyttöön. Instagram-kuva - minkälainen sen tulisi olla, on ollut itselleni hiukan mysteeri. Ehkä se on mysteeri vielä pitkän aikaa, mutta jollakin tapaa oli helpottavaa kuulla, että Instakuvia saa ja jopa pitää käsitellä, autenttisuuden vaatimusta ei todellakaan ole.

Saako valokuvia manipuloida? Mitä mieltä sinä olet?


Lue lisää:

Marinella Himari – Kaukokaipuu -blogi
Suomiretki -Instagram

Kim Öhman -ruokakuvaus

Lue myös:

Hetken kuvia – Kuva&Kamera 2017

_______________________________

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pimiötyöskentelyä valokuvauskurssilla

Tauluja kuvansiirtotekniikalla